Przedstawiono probabilistyczną koncepcję oceny toksyczności spalin silników o zapłonie samoczynnym. Ocena taka jest istotna, ponieważ bez niej nie jest możliwe określenie walorów proekologicznych różnych środków transportowych z napędem spalinowym, w tym śródlądowych statków pasażerskich. W koncepcji tej uwzględniony został model procesu rozruchu silników o zapłonie samoczynnym. Model ten przedstawiono w formie procesu semimarkowskiego, dyskretnego w stanach i ciągłego w czasie. Stanami tego procesu są; stan zimny, stan ciepły i stan gorący silnika. Umożliwił on wyznaczenie prawdopodobieństw uruchamiania silników znajdujących się w poszczególnych stanach. Prawdopodobieństwa te są niezbędne do określenia masy substancji zanieczyszczającej, zawartej w spalinach silników. Przydatność tego modelu do oceny ilości szkodliwych substancji zawartych w spalinach wynika z tego, że w czasie rozruchu tego rodzaju silników, powstaje wiele substancji szkodliwych.
Authors
Additional information
- Category
- Publikacja w czasopiśmie
- Type
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Language
- polski
- Publication year
- 2006