Publications Repository - Gdańsk University of Technology

Page settings

polski
Publications Repository
Gdańsk University of Technology

Treść strony

Zasilanie pojazdów elektrycznych za pośrednictwem cewek powietrznych sprzężonych magnetycznie

Zasilanie odbiorników ruchomych energią elektryczną odbywa się, w dominującej liczbie przypadków, za pośrednictwem giętkich przewodów łączących, bądź innych zestyko-wych układów pośredniczących typu komutatory, odbieraki prądu, itp. Atrakcyjną alternaty-wą staje się dla rozwiązań klasycznych bezstykowe zasilanie energią elektryczną BSPEE (Bezstykowy System Przesyłu Energii Elektrycznej) z wykorzystaniem cewek magnetycznie sprzężonych o dużej szczelinie powietrznej. Wszystkie przytoczone opisy dotyczą układu bezstykowego przesyłu energii elektrycznej charakteryzującego się niewielkimi zmianami geometrii szczeliny powietrznej. W szczególności zastosowanie systemu BSPEE jest korzyst-ne w przypadku budowy bezobsługowych stacji doładowujących baterie akumulatorów lub superkondensatorów autonomicznego pojazdu elektrycznego. Systemy BSPEE znajdują także zastosowanie do zasilania pojazdów w trakcie jego ruchu. Dla tych przypadków wartość współczynnika sprzężenia magnetycznego między cewkami znacząco zależy od zmiany unie-sienia pojazdu lub jego nieprecyzyjnego pozycjonowania cewki obwodu wtórnego względem cewki obwodu pierwotnego umieszczonej w podłożu. Zapewnienie odbiornikowi, w takich warunkach pracy, odpowiedniego poziomu mocy przy zachowaniu dużej sprawności przesyłu energii wymaga, aby zespół cewek sprzężonych wraz z kondensatorami kompensującymi zasilać ze sterowanego źródła napięciowego o pulsacji dostosowującej się do pulsacji rezo-nansowej. Istotną cechą omawianego układu jest to, że systemy bezstykowego przesyłania energii separują galwanicznie obwody zasilania i odbiornika oraz ułatwiają wykonanie izola-cji między tymi obwodami.Artykuł przedstawia analizę pracy układu bezstykowego przekazywania energii elek-trycznej do pojazdów elektrycznych z wykorzystaniem cewek o słabym sprzężeniu magne-tycznym. W szczególności omówiono warunki pracy układu w stanie rezonansu, dobór para-metrów układu i metodę sterowania przekształtnika tranzystorowego w przypadku zmiany wielkości szczeliny powietrznej pomiędzy cewkami.

Authors

Additional information

Category
Aktywność konferencyjna
Type
publikacja w wydawnictwie zbiorowym recenzowanym (także w materiałach konferencyjnych)
Language
polski
Publication year
2007

Source: MOSTWiedzy.pl - publication "Zasilanie pojazdów elektrycznych za pośrednictwem cewek powietrznych sprzężonych magnetycznie" link open in new tab

Portal MOST Wiedzy link open in new tab