Jednym z podstawowych dylematów związanych z wprowadzaniem orientacji marketingowej do uczelni, a zarazem najistotniejszą barierą, jest problem traktowania studentów jako klientów. Na pierwszy rzut oka oznacza to, że zgodnie z regułami marketingowymi uczelnia powinna zaspokajać wszelkie wymagania i oczekiwania swoich klientów.Postępowanie zgodne z hasłem "Klient nasz Pan" niepokoi jednak władze zarządzające szkołami wyższymi. Autorka rozważa trzy podejścia traktowania studenta: jako produkt jako klienta jako partnera.W artykule proponuje się traktowanie studentów jako klientów w kontekście usług profesjonalnych, jakimi są uczelnie i usługi edukacyjne przez nie oferowane.Tak więc zastosowanie marketingu w uczelni nie oznacza, że powinna ona dostosować swoje działania do wszystkich potrzeb i oczekiwań studentów, ale, że w kwestii podnoszenia jakości oferowanych usług te potrzeby powinny być brane pod uwagę oraz, że uczelnia powinna podejmować działania mające na celu podnoszenie poziomu satysfakcji - zbliżenie do siebie oczekiwań studentów i uczelni jako organizacji. Jednym z ważniejszych działań marketingowych uczelni powinno być nie tylko poznawanie oczekiwań studentów, ale również ich kształtowanie (edukowanie klientów).Poszukiwanie kompromisów powinno zamienić się w dialog pomiędzy uczelnią, a jej klientami, prowadzący do tworzenia pozytywnych relacji.
Authors
Additional information
- Category
- Publikacja w czasopiśmie
- Type
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Language
- polski
- Publication year
- 2007