W artykule omówiono rozwój metod modelowania własności akustycznych maszyn elektrycznych. Wskazano na pomijalny dotąd, znaczący udział drgań tarcz łożyskowych w emitowaniu hałasu przez silniki małej mocy. Na podstawie równania falowego potencjału prędkości wyprowadzono analityczne formuły do obliczeń akustycznych w polu bliskim tarczy łożyskowej. Zamieszczono uzyskane z serii obliczeń dla pracującego silnika, rozkłady ciśnienia akustycznego i natężenia dźwięku na płaszczyznach i półsferze w sąsiedztwie tarczy. Przedstawiono procedurę badawczą, w której poprzez jednoczesną analizę FFT drgań i hałasu wyznaczane są eksploatacyjne formy drgań tarczy oraz rozkłady natężenia dźwięku. Wyniki pomiarów dla dominujących składowych częstotliwościowych silnika asynchronicznego małej mocy porównano z wyznaczonym z obliczeń poziomem mocy akustycznej.
Authors
Additional information
- Category
- Publikacja w czasopiśmie
- Type
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Language
- angielski
- Publication year
- 2007