Przedstawiono propozycję probabilistycznej interpretacji obciążenia silników spalinowych o zapłonie samoczynnym. Zaproponowano probabilistyczny opis obciążenia tych silników z uwzględnieniem znanych parametrów (wskaźników) ich pracy. Wykazano, że obciążenie tego rodzaju silników, rozpatrywane w dowolnej chwili, może być uważane za zmienną losową. Zwrócono uwagę, że obciążenie to może być uważane za zmienną losową wielowymiarową. Zmiany obciążenia silnika w czasie jego pracy zostały uznane za proces obciążeń i przedstawione w formie wielowymiarowego procesu stochastycznego, którego stanami są obciążenia jako zmienne losowe. Wykazano, że proces obciążeń może być uznany za proces stochastyczny o przyrostach asymptotycznie niezależnych, stacjonarny i ergodyczny. Uzasadnienie wymienionych cech procesu obciążenia silników zawarte jest w przedstawionych hipotezach. Wykazano także, że w badaniach obciążenia silnika o zapłonie samoczynnym należy uwzględniać zależność stochastyczną między ich obciążeniem cieplnym a mechanicznym.
Authors
Additional information
- DOI
- Digital Object Identifier link open in new tab 10.2478/v10012-007-0066-1
- Category
- Publikacja w czasopiśmie
- Type
- artykuł w czasopiśmie z listy filadelfijskiej
- Language
- angielski
- Publication year
- 2008