Praca prezentuje zagadnienia wspólnego modelowania układu wieloczłonowego i napędu elektrycznego oraz problemy wyrównoważania mechanizmów. Analizowanym układem mechanicznym jest płaski czworobok przegubowy. Analizowany mechanizm zamodelowano jako układ wieloczłonowy z zamkniętymi wielobokami ciał. Do wymuszenia ruchu układu wykorzystano model silnika prądu stałego. Zbadano oddziaływania pomiędzy płytą mocującą czworoboku i otoczeniem. Podjęto się minimalizacji tych oddziaływań. Przeprowadzono równoczesną minimalizację siły i momentu oddziaływania. Minimalizację oddziaływań uzyskano na drodze wyrównoważania elementów mechanizmów. Zaproponowaną metodą wyrównoważania jest alokacja przeciwmas. Wartości parametrów znaleziono na drodze modelowania i optymalizacji numerycznej. Wykazano, że parametry te zależą od przyjętego przebiegu charakterystyki czasowej ruchu wału napędowego. Zbadano wpływ tej charakterystyki dla trzech rodzajów napędów: stałej prędkości obrotowej, stałego momentu zasilającego, modelu dynamiki silnika prądu stałego. Otrzymane wyniki potwierdziły konieczność precyzyjnego, elektromechanicznego modelowania podczas wyznaczania parametrów dla przeciwmas przyszłych mechanizmów.
Authors
Additional information
- Category
- Publikacja w czasopiśmie
- Type
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Language
- angielski
- Publication year
- 2009