Smarowanie zanurzeniowe jest tradycyjnym sposobem smarowania dużych wzdłużnych łożysk ślizgowych. W chwili obecnej wymagania stawiane nowym konstrukcjom łożysk ślizgowych to zwiększanie nośności łożyska, które następuje m. in. po obniżeniu temperatury maksymalnej w filmie smarowym, co można uzyskać poprzez skuteczne dostarczanie zimnego oleju zasilającego wprost do strefy wlotowej filmu olejowego. Jednym z takich rozwiązań konstrukcyjnych, powszechnie stosowanych w dużych łożyskach ślizgowych jest smarowanie natryskowe, które jednak nigdy nie zostało zweryfikowane pod kątem jego skuteczności w obniżaniu temperatury wlotowej do filmu smarowego. Z kolei znane z małych łożysk szybkoobrotowych smarowanie za pośrednictwem rowka w krawędzi wlotowej, które wykazuje w tych łożyskach bardzo dużą skuteczność, w dużych łożyskach nie zostało jeszcze nigdy zastosowane. Wykorzystując oprogramowanie CFD, w pracy przedstawiono wyniki analiz numerycznych dotyczących smarowania natryskowego i smarowania poprzez rowek smarowy za krawędzią wlotową w dużym wzdłużnym łożysku ślizgowym. Możliwość wykonywania analiz smarowania hydrodynamicznego w użytym oprogramowaniu została wcześniej zweryfikowana doświadczalnie.
Authors
Additional information
- Category
- Doktoraty, rozprawy habilitacyjne, nostryfikacje
- Type
- praca doktorska pracowników zatrudnionych w PG oraz studentów studium doktoranckiego
- Language
- polski
- Publication year
- 2009