W Politechnice Gdańskiej od wielu lat są prowadzone prace badawcze nad wykorzystaniem podbijarki torowej w diagnostyce toru kolejowego. Chodzi o to, żeby podczas jej bieżącej pracy można było określać stan naprężeń w szynach oraz wartości oporów poprzecznych. W pracy przedstawiono opis przeprowadzonych badań eksperymentalnych dotyczących oporów rusztu torowego, zastosowany system pomiarowy oraz analizę uzyskanych wyników. Wartości oporu określano za pomocą przyjętego wskaźnika. Zbadano wrażliwość wskaźnika oporu na stan ustabilizowania podsypki, rozkład oporu poprzecznego na długości badanego odcinka oraz wpływ sił osiowych w szynach. Zaprezentowano również model matematyczny, opisującego przebieg procesu przemieszczania rusztu torowego w płaszczyźnie poziomej przez podbijarkę, w którym wykorzystano metodę elementów skupionych. Przeprowadzone symulacje komputerowe pokazują, że jest możliwe określenie przy pomocy przyjętego modelu charakterystyk liczbowych oporu poprzecznego, tj. parametrów sprężystych i tłumiących związanych z rusztem torowym oraz podsypką.
Authors
Additional information
- Category
- Publikacja w czasopiśmie
- Type
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Language
- polski
- Publication year
- 2009