W artykule przedstawiłem W. Jamesa koncepcję wolnej woli w jej wytwórczej funkcji. Pokazałem, że zrównuje ona ludzkie poznanie i ludzką aktywność. Następnie podkreśliłem, że wola ma wieloaspektowy charakter w formowaniu nowego "wewnętrznego człowieka". W związku z tym, zanalizowałem tzw. empiryczne 'ja' jako "niższe" i "wyższe" 'ja'. Z kolei podkreśliłem walor konsekwencji teleologicznej cechy ludzkiej natury. Następnie wzmiankowałem o definicji pragmatycznej prawdy i porównałem ją z klasycznymi definicjami prawdy, scil. Arystotelesa ze Stagiry i Św. Tomasza z Akwinu. Z kolei, podkreśliłem fakt, że James przedsiębrał kroki, aby eliminować liczbę podstawowych opozycji, które zjawiają się w doświadczeniu i w naturalnym świecie życia takie, jak: 1) podmiot przedmiot, 2) myśl wola,3) myśl czyn, 4) cel skutek, 5) czynność wytwór. Następnie podjąłem analizę związku "pragmata" jako "użytecznych rzeczy" z wytwórczą wolą w antropologicznym aspekcie. Z kolei pokazałem, że wytwórcza funkcja woli odgrywa kluczową rolę w formacji naszego człowieczeństwa. Podkreśliłem, że Jamesa koncepcja humanizmu posiada jedną dominującą cechę, scil. "teistyczną". Uwypukliłem, że w Jamesa pragmatycznej filozofii zjawia się potrzeba, aby postrzegać wieczny moralny porządek jako przeczucie ludzkiego serca. Uwypukliłem także, że Jamesa teizm reprezentuje akceptację wiecznego porządku jako moralnego.
Authors
Additional information
- Category
- Publikacja monograficzna
- Type
- rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku w języku o zasięgu międzynarodowym
- Language
- angielski
- Publication year
- 2004