W artykule przedstawiłem fenomenalne rozróżnienie "węższego" i "szerszego" znaczenia społecznej odpowiedzialności firm. Najpierw uwypukliłem to, że fenomeny odpowiedzialności moralnej zjawiają się w świadomości indywidualnych "osób żywotnie zainteresowanych", a także są udziałem klasy "osób żywotnie zainteresowanych" działających w firmach. Wstępnie podkreśliłem, że wszystkie "osoby żywotnie zainteresowane" (zarówno określane "pierwszoplanowymi", jak i "drugoplanowymi") podlegają ryzyku gry ekonomicznej. Z kolei wyodrębniłem wieloaspektowość biznesu, scil. : zysk, produkcja, inwestycje, wynagrodzenia pracowników, działalność służąca społeczeństwu ze strony firm/ przedsiębiorstw. Pokazałem, że z jednej strony odpowiedzialność firm powstaje w wyniku woli społecznej, zaś z drugiej strony społeczna odpowiedzialność firm wynika ze społecznych decyzji, scil. presji społecznej. Dokonałem zwięzłej analizy zagadnienia społecznej odpowiedzialności firm wedle wybranych stanowisk, scil. : K.J. Arrowa. H. Simona, M. Friedmana, Th. Levitta, R. W. Holmesa, J. Donaldsona, J. Habermasa, B. H. McCoy'a. Zwróciłem uwagę na wagę poczucia odpowiedzialności ze strony pracowników firmy oraz wspólnego rozwiązywania problemów moralnych. Z kolei podkreśliłem znaczenie stosowania kodeksów firm, oraz standardów moralnych w firmach. Uwypukliłem potrzebę wprowadzenia indywidualnych wartości w firmach. W konkluzji, podkreśliłem, że "dobry biznes" może być pojmowany jako "współmierny" względem społecznej odpowiedzialności moralnej firm.
Authors
Additional information
- Category
- Publikacja monograficzna
- Type
- rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku o zasięgu krajowym
- Language
- polski
- Publication year
- 2008
Source: MOSTWiedzy.pl - publication "Społeczna odpowiedzialność firm" link open in new tab