W pracy zwrócono uwagę na niewystarczającą skuteczność stosowanych dotychczas na kolei metod kształtowania osi toru w płaszczyźnie poziomej. Sformułowano tezę, że możliwości radykalnej poprawy sytuacji stwarza metoda ciągłych pomiarów satelitarnych GPS, zastosowana przez zespół naukowy z Politechniki Gdańskiej. Przedstawiono ogólna charakterystykę pomiarów satelitarnych i opisano przebieg przeprowadzonych badań terenowych. Przeprowadzone badania wykazały, że wykorzystanie techniki pomiarów GPS umożliwia bardzo precyzyjne określenie danych do projektowania modernizacji linii kolejowej (kierunków głównych i kąta zwrotu trasy). Pozwalają one na ocenę położenia prostych odcinków toru, a także odtworzenie rejonów zmiany kierunku trasy. Przedstawiono założenia nowej metody projektowania osi toru (w lokalnym układzie współrzędnych), dostosowanej do satelitarnej techniki pomiarowej.
Authors
Additional information
- Category
- Publikacja w czasopiśmie
- Type
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Language
- polski
- Publication year
- 2010