Przylgnie zaworów wydechowych silnie obciążonego silnika okrętowego zostały pokryte warstwą wykonana ze stopu kobaltu za pomocą techniki napawania laserowego. Tak przygotowane zawory były eksploatowane przez 3000 godzin w silniku Daru Młodzieży. Po tym czasie zostały zdemontowane i poddane szczegółowej analizie. Warunki pracy spowodowały powstanie na powierzchni przylgni warstwy tlenków o różnej grubości, wykazującej skłonność do pękania i odwarstwiania się. Analiza mikrostruktury na przekroju nie wykazała znaczącej degradacji.Zaobserwowano spadek twardości warstwy ale nadal wyższa niż podłoża stalowego. Ten typ napoin może być zalecany do zastosowania w celu przedłużenia żywotności zaworów.
Authors
- Włodzimierz Kończewicz,
- Przemysław Krużycki,
- dr inż. Hanna Smoleńska link open in new tab
Additional information
- Category
- Publikacja w czasopiśmie
- Type
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Language
- angielski
- Publication year
- 2010