W referacie przedstawiono rozwinięcie prezentowanej w literaturze metody ilościowej oceny działania na przykładzie okrętowego silnika głównego z zapłonem samoczynnym. Według tej interpretacji, działanie silnika może zostać przedstawione jako wielkość fizyczna. W tym aspekcie, na przykładzie okrętowego silnika napędu głównego dokonano oceny przydatności tej wielkości do opisu własności niezawodnościowych silnika. Precyzyjne określenie zadania dla okrętowego układu napędowego wymaga oprócz założenia warunków, w których będzie ono wykonywane sprecyzowania również jego czasu trwania. Zagadnienie to jest o tyle istotne, iż specyfika zadań w transporcie morskim z reguły związana jest z koniecznością długotrwałego funkcjonowania zasadniczych mechanizmów i urządzeń statku. Tym samym szczególnie istotne staje się nie tylko to, jaka jest wartość energii, którą można dysponować użytkując główny silnik napędowy, lecz także czas, w którym może być ona dostarczona. Sensownym wydaje się więc rozpatrywanie działania silnika w takim ujęciu wartościującym, aby mogło być ono określone jednocześnie przez energię i czas. W tym aspekcie w przeprowadzonej analizie wykorzystano teorię procesów semimarkowskich, która umożliwiła opracowanie propozycji modelu przebiegu zmian działania silnika, jako procesu losowego. Szczegółowo opisany został problem czasu pierwszego przejścia procesu semi - Markowa do podzbioru wyodrębnionych klas stanów reprezentujących określone stany techniczne i niezawodnościowe silnika.
Authors
Additional information
- Category
- Publikacja w czasopiśmie
- Type
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Language
- angielski
- Publication year
- 2011