W pracy analizowano wpływ skalowania funkcji przystosowania na jakość rozwiązania problemu planowania ścieżki przejścia obiektu ruchomego metodą ewolucyjną. Opisano metody skalowania funkcji przystosowania, ze szczególnym uwzględnieniem skalowania liniowego i jego wpływu na nacisk selektywny. Przeprowadzone badania wykazały, że zastosowanie skalowania w ewolucyjnej metodzie poszukiwania ścieżek przejść pozwala w fazie eksploracji na utrzymanie różnorodności populacji przez większą liczbę generacji i umożliwia wyjście z optimum lokalnego w procesie poszukiwania rozwiązań. Jako zadanie testowe wybrano problem unikania kolizji na morzu. W modelowanym środowisku występują ograniczenia statyczne (lądy, kanały itp.) oraz obiekty dynamiczne (poruszające się statki).
Authors
- prof. dr hab. inż. Roman Śmierzchalski link open in new tab ,
- Piotr Kolendo,
- Bartosz Jaworski
Additional information
- Category
- Publikacja monograficzna
- Type
- rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku o zasięgu krajowym
- Language
- polski
- Publication year
- 2011