Praca prezentuje rozważania nad wykorzystaniem interdyscyplinarnych projektów bazujących na zasadach dynamiki układów wieloczłonowych, traktowanych tu jako rozwinięcie kursu klasycznej mechaniki. Celem dydaktycznym jest zebranie w jednym procesie dydaktycznym takich aspektów jak: możliwość wykorzystania poznanych teoretycznie równań do modelowania i analizy znanego mu obiektu rzeczywistego; umożliwienie formułowania i testowania hipotez różnego rodzaju; promowanie prawdziwie interdyscyplinarnego podejścia do modelowania obiektów rzeczywistych. Projekty formułowane przez wykładowcę wykonywane są wspólnie przez grupę studentów i organizowane są w ramach obszerniejszego projektu aktywnej edukacji inżynierów mechaników. W pracy podsumowane zostało 10 lat doświadczeń uzyskanych podczas trwanie projektu prowadzonego na Universite Catholique de Louvain - Louvain-la-Neuve, Belgia. Podkreślają one pozytywny wpływ tego projektu na ogólny poziom wykształcenia absolwentów. Jednym z ważniejszych punktów tego projektu jest możliwość korzystania w programu ROBOTRAN, który zamiast gotowego programu umożliwiającego analizę badanego obiektu dostarcza jedynie, podany symbolicznie, zestaw równań dynamiki. Samodzielnym zadaniem studenta jest obudowanie tego zestawu równań stosownymi procedurami akwizycji danych, analizy numerycznej i prezentacji uzyskanych wyników. Wielokrotnie obniża to efektywność numeryczną takich powstałych programów (która nie jest tu kluczowa), znacznie jednak podnosi ich efektywność dydaktyczną. Praca prezentuje cele i szczegóły tak sformułowanego procesu dydaktycznego.
Authors
- dr hab. inż. Krzysztof Lipiński link open in new tab ,
- N. Docquier,
- J.c. Samin,
- P. Fisette
Additional information
- DOI
- Digital Object Identifier link open in new tab 10.1002/cae.20421
- Category
- Publikacja w czasopiśmie
- Type
- artykuł w czasopiśmie wyróżnionym w JCR
- Language
- angielski
- Publication year
- 2012