Publications Repository - Gdańsk University of Technology

Page settings

polski
Publications Repository
Gdańsk University of Technology

Treść strony

Issue of changes in technical states of a diesel engiene as the result of wear of its tribological systems

Wskazano na konieczność rozpatrywania procesów obciążeń i zużywania układów tribologicznych silników o zapłonie samoczynnym (a zatem również zmiany ich stanów) w warunkach rzeczywistych jako procesów losowych. Oznacza to, że matematycznymi modelami tych procesów mogą być funkcje losowe o argumencie, którym jest czas (t) i o wartościach, którymi są zmienne losowe takie jak obciążenia i zużycia poszczególnych układów tribologicznych. Przedstawiono właściwości obciążeń wspomnianych układów tribologicznych jako głównych przyczyn ich uszkodzeń. Zasygnalizowano, że między obciążeniem mechanicznym a cieplnym należy spodziewać się związku stochastycznego, którego natężenie (siłę) można określić za pomocą współczynnika zbieżności Czuprowa. Zaproponowano, aby przyjąć, że obciążenie układów tribologicznych silników o zapłonie samoczynnym jest procesem stacjonarnym o przyrostach asymptotycznie niezależnych. Uzasadnienie tych propozycji zostało przedstawione w formie odpowiednich hipotez i przykładowego schematu przebiegu zmian ciśnienia i temperatury w cylindrze silnika zachodzących podczas jego pracy. Zasygnalizowano także, że modelami procesów zużycia układów tribologicznych mogą to być procesy stochastyczne o szczególnych właściwościach nazywane procesami semimarkowskimi. Własności zużycia tych układów zostały wyjaśnione także w formie odpowiednich hipotez.

Authors

Additional information

Category
Publikacja w czasopiśmie
Type
artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
Language
angielski
Publication year
2012

Source: MOSTWiedzy.pl - publication "Issue of changes in technical states of a diesel engiene as the result of wear of its tribological systems" link open in new tab

Portal MOST Wiedzy link open in new tab