Publications Repository - Gdańsk University of Technology

Page settings

polski
Publications Repository
Gdańsk University of Technology

Treść strony

Założenia systemu i wstępne wyniki z monitoringu podczas montaż pierwszego przęsła mostu łukowego przez rzekę Wisłę w Toruniu

W pracy zaprezentowano założenia systemu monitoringu łukowego mostu głównego przez rzekę Wisłę w Toruniu w trakcie jego wznoszenia. Dzięki jego zamontowaniu możliwa jest bieżąca kontrola poprawności pracy konstrukcji. Budowany most drogowy w Toruniu jest dwuprzęsłową konstrukcją łukową o rekordowej w skali kraju rozpiętości przęseł 2x270 m. Dźwigary główne stanowią dwa nachylone do siebie stalowe łuki o zamkniętym przekroju skrzynkowym w formie bisymetrycznego sześcioboku, natomiast wezgłowia wykonano jako stalowo-żelbetowe. Podczas realizacji inwestycji zastosowano innowacyjny dla tej skali obiektu sposób montażu dźwigarów głównych, które po scaleniu na brzegu, zostały zwodzone na podporach pływających, a następnie podniesione i osadzone na 4 specjalnie wykonstruowanych stolikach montażowych. Ze względu na unikatowość budowy oraz zastosowane innowacyjne rozwiązania technologiczne most główny w Toruniu wymagał monitorowania w trakcie jego wznoszenia. W ramach systemu monitoringu zamontowano tensonometry w wybranych przekrojach dźwigara skrzynkowego na czterech z 8 wezgłowi mostu głównego. Pomiar naprężeń/odkształceń prowadzony w sposób ciągły podczas faz montażowych, w odpowiednio dobranych punktach pomiarowych, pozwala na zbadanie sposobu redystrybucji naprężeń z części stalowej na część żelbetonową wezgłowia. W pracy zaprezentowano poszczególne fazy montażu dźwigarów i pomostu wraz z oznaczeniem, które sekcje pomiarowe będą badane w poszczególnych etapach budowy. W celu analizy i weryfikacji wyników prowadzonych badań stworzono kilka zaawansowanych przestrzennych modeli obliczeniowych w środowisku MES. Model całej konstrukcji wykonano za pomocą elementów powłokowych, bryłowych oraz belkowych, w których uwzględniono efekt ścinania oraz mimośród osi belki. Stworzono również modele szczegółowe samego wezgłowia, w których zdefiniowano odpowiednie warunki brzegowe, uwzględniające globalne oddziaływanie konstrukcji . Z uwagi na stopień zaawansowania robót budowlanych mostu zakres przeprowadzonych badań i analiz jest jeszcze ograniczony. Do tej pory dokonano osadzenia dźwigara łukowego pierwszego przęsła na wezgłowiach za pomocą stolików montażowych. Na podstawie pomiarów naprężeń w 4 punktach dla sworznia dolnego stolika, dokonano w modelu szczegółowym wezgłowia numerycznej identyfikacji położenia siły normalnej oddziaływującej na stolik. Dzięki temu możliwe było określenie stanu wytężenia konstrukcji podczas osadzenia dźwigarów łukowych

Authors

Additional information

Category
Publikacja w czasopiśmie
Type
artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
Language
polski
Publication year
2013

Source: MOSTWiedzy.pl - publication "Założenia systemu i wstępne wyniki z monitoringu podczas montaż pierwszego przęsła mostu łukowego przez rzekę Wisłę w Toruniu" link open in new tab

Portal MOST Wiedzy link open in new tab