Skupienie na przedsiębiorcach wynika z bezpośredniej potrzeby pobudzania działań przedsiębiorczych na poziomie pojedynczej firmy, jak i na poziomie całego społeczeństwa. Rozdział bazuje na informacjach dotyczących przedsiębiorstw w Polsce, zawartych w raportach PARP, GUS i Ministerstwa Gospodarki. Poddaje pod refleksję kwestię potencjału rozwojowego przedsiębiorstw wyrażanego takimi miarami wzrostu jak: dynamika przychodów, wyniku finansowego, nakładów inwestycyjnych czy zatrudnienia. Analiza tych miar w kontekście badań nad przedsiębiorczością pokazuje ich nieadekwatność w stosunku do rzeczywistych problemów wzrostu czy zakresu działań przedsiębiorczych w podmiotach gospodarczych (na poziomie mikroekonomicznym). Uzasadnionym zatem wydawałoby się wyraźne rozdzielenie kierunku badań dotyczących przedsiębiorstw (np. sektora MSP) od badań samej przedsiębiorczości, by akcentować nie fakt, że przedsiębiorstwo jest (istnieje), ale jakie jest. W obrazie skali oraz dynamiki nakładów inwestycyjnych ponoszonych przez przedsiębiorstwa, konieczne jest akcentowanie wątków innowacyjnych. Podobnie jak konieczne jest odnoszenie się do rzeczywistych celów prowadzonej działalności gospodarczej, by wskazać czynniki motywujące do wzrostu i poprawy pozycji konkurencyjnej.
Authors
Additional information
- Category
- Publikacja monograficzna
- Type
- rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku o zasięgu krajowym
- Language
- polski
- Publication year
- 2013
Source: MOSTWiedzy.pl - publication "Czy raporty pomagają zrozumieć przedsiębiorczość?" link open in new tab