Publications Repository - Gdańsk University of Technology

Page settings

polski
Publications Repository
Gdańsk University of Technology

Treść strony

Metoda TrustCritic oceny wiarygodności sklepów internetowych

W artykule przedstawiono metodę oceny wiarygodności sklepów internetowych TrustCritic. Powszechnie występujące nadużycia w handlu elektronicznym sprawiają, że zaufanie do przedsiębiorcy staje się kluczowym czynnikiem decyzji konsumentów. Przedsiębiorca narażony jest na niezgodność z prawem, utratę wizerunku i klientów. Artykuł omawia problematykę nadużyć w sferze e-biznesu oraz proponuje wielokryterialny model oceny sklepu internetowego, który obejmuje obszary uwierzytelnienia, kontaktu, prawa, regulacji, etyki, bezpieczeństwa i wizerunku. W modelu zdefiniowano łącznie 31 kryteriów o różnych wagach. Zaproponowano również proces zastosowania metody, który wykorzystuje dedykowane narzędzie informatyczne. Automatyzuje ono część prac, pomaga w ocenie sklepu, oblicza wyniki oceny i pozwala na zgromadzenie ocen w jednym miejscu. Eksperymentalna ocena metody na 5 losowych sklepach internetowych z udziałem eksperta potwierdziła trafność modelu, a badania na 30 witrynach innych sklepów internetowych wykazały wysoką skuteczność automatyzacji oferowaną przez opracowane narzędzie.

Authors

Additional information

Category
Publikacja monograficzna
Type
rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku o zasięgu krajowym
Language
polski
Publication year
2013

Source: MOSTWiedzy.pl - publication "Metoda TrustCritic oceny wiarygodności sklepów internetowych" link open in new tab

Portal MOST Wiedzy link open in new tab