W artykule zaproponowano wielokryterialny model decyzyjny dotyczący wyboru racjonalnego wariantu usprawnień techniczno-organizacyjnych z Miejskim Zakładzie Komunikacji w Starogardzie Gdańskim. Oceniane zmiany mają na celu poprawę efektywności zarządzania flotą autobusów z zachowaniem zasad racjonalnego gospodarowania ograniczonymi środkami inwestycyjnymi. Analizę wykonano z zastosowaniem metody analitycznego procesu sieciowego ANP. Przyjęto dwa warianty decyzyjne: podstawowy i rozbudowany. Różnią się one zakresem niezbędnych zmian w aktualnie stosowanych systemach wspomagających zarządzanie przewozami. Stworzony został model decyzyjny grupujący kryteria ekonomiczne, techniczne i organizacyjne, pozwalające na porównanie obu wariantów pod względem korzyści, szans, kosztów i ryzyka. Pomimo że rozbudowany wariat II uzyskał lepsze oceny w kategoriach korzyści i szans, jako racjonalniejszy w obecnej sytuacji przedsiębiorstwa wskazano wariant podstawowy. Zakłada on wprawdzie zmiany w mniejszym zakresie, ale lepiej uwzględnia istniejące uwarunkowania oraz ograniczenia finansowe. Umożliwia on jednocześnie stopniowe wprowadzanie kolejnych usprawnień, w miarę wzrostu wymagań pasażerów oraz dostępności środków. Jego zaletą jest również usprawnienie pracy Wydziału Ruchu jako podstawowej komórki odpowiedzialnej za jakość oferowanych usług
Authors
Additional information
- Category
- Publikacja w czasopiśmie
- Type
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Language
- polski
- Publication year
- 2013