W pracy przedstawiono metodę redukcji modelu układu wielowirnikowego z przekładnią, w którym uwzględniono zmienną prędkość kątową wirników, oddziaływania żyroskopowe, nieproporcjonalne tłumienie oraz nieliniowość podatności zazębienia. Zaproponowano hybrydową metodę modelowania, w której zastosowano: dekompozycję modalną oraz dyskretyzację przestrzenną. Zredukowany model modalny zbudowano dla części rozważanego układu, w której nie uwzględniono zjawisk utrudniających lub uniemożliwiających budowę modelu modalnego. Zjawiska te opisano stosując dyskretyzację przestrzenną. Takie podejście umożliwiło uzyskanie odpowiednio dokładnego modelu niskiego rzędu uwzględniającego sprzężone drgania giętno-skrętne. Otrzymany model hybrydowy porównano z modelem referencyjnym wysokiego rzędu otrzymanym metodą elementów skończonych. Wyniki symulacji potwierdzają skuteczność zastosowanej metody.
Authors
Additional information
- Category
- Publikacja monograficzna
- Type
- rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku o zasięgu krajowym
- Language
- polski
- Publication year
- 2013