Mobilność miejska, rozumiana w niniejszym artykule jako codzienne przemieszczanie się osób i towarów, związana jest niemal ze wszystkimi aspektami życia w mieście. Podróżujemy do szkoły, pracy, urzędów czy służby zdrowia, po zakupy i do znajomych; przemieszczamy się dla relaksu i dla sportu lub żeby po prostu nie siedzieć w miejscu i sprawdzić czy coś ciekawego dzieje się gdzieś indziej; wykonujemy podróże służbowe, wysyłamy lub przewozimy towary. Wszystkie te czynności wykonujemy aby realizować wzajemnie przenikające się potrzeby życiowe, których poziom zaspokojenia świadczy o jakości życia człowieka. Problem zaczyna się gdy dostępne narzędzia realizacji potrzeb mobilności są niewystarczające do zaspokojenia wszystkich potrzeb. W niektórych przypadkach realizacja jednych odbywa się kosztem pozostałych składowych jakości życia. W innych przypadkach poprawa jakości życia wynikająca z poprawy mobilności dla jednych uczestników ruchu odbywa się kosztem innych. Problem komplikuje też fakt, że w miastach żyje już ponad połowa mieszkańców Ziemi a wpływ ich stylu życia, w tym przyzwyczajeń dotyczących mobilności, odczuwalny jest globalnie. Z powyższych względów postawiony w artykule problem wpływu mobilności na jakość życia opisany jest w kontekście rozwoju zrównoważonego.
Authors
Additional information
- Category
- Aktywność konferencyjna
- Type
- publikacja w wydawnictwie zbiorowym recenzowanym (także w materiałach konferencyjnych)
- Language
- polski
- Publication year
- 2014