Artykuł przedstawia kontynuację badań autora nad planowaniem bezpiecznych trajektorii statków za pomocą algorytmów ewolucyjnych. Prezentowana metoda poszukuje optymalnego zbioru bezpiecznych trajektorii wszystkich statków biorących udział w spotkaniu. Bieżąca wersja metody zakłada ograniczoną widoczność i obowiązywanie Prawidła 19 Międzynarodowych Przepisów o Zapobieganiu Zderzeniom na Morzu (MPZZM) zamiast Prawideł 11 – 18. Artykuł skupia się na zapewnieniu zgodności wyników z Prawidłem 19, oraz z jego interpretacją [2]. Zawiera on opis sposobów wykrywania i usuwania naruszeń Prawidła 19 oraz wyniki komputerowych symulacji przeprowadzonych dla wód otwartych oraz ograniczonych. Wyniki potwierdzają skuteczność metody i możliwość zastosowania jej w pokładowym systemie wspomagania decyzji nawigatora. Słowa kluczowe: ograniczona widoczność, algorytmy ewolucyjne, manewry antykolizyjne, diagram Cockcrofta.
Authors
Additional information
- Category
- Publikacja w czasopiśmie
- Type
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Language
- polski
- Publication year
- 2014