W ostatnich lata coraz więcej uwagi poświęca się analizie kosztów cyklu życia (Life Cycle Cost - LCC) w zakresie planowania strategii utrzymania infrastruktury kolejowej. Większość prac ogranicza się jednak do kosztów bezpośrednich (planowanych), takich jak budowy, konserwacji, odnowienia i utylizacji. Takie podejście prowadzi do niedoszacowania kosztów wynikających z niskiej jakości geometrii toru. W artykule przedstawiona została metoda planowania strategicznego kosztów cyklu życia infrastruktury kolejowej, która stosowana jest w wielu krajach europejskich. W obliczeniach uwzględnione zostały koszty ponoszone przez przewoźników kolejowych i pasażerów oraz koszty utrzymania i odbudowy infrastruktury kolejowej. Przedstawiono również przykładowe modele degradacji geometrii toru kolejowego i wpływ niskiej jakości toru na koszt cyklu życia.
Authors
Additional information
- Category
- Publikacja w czasopiśmie
- Type
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Language
- polski
- Publication year
- 2014