Koncepcja uczenia się przez całe życie (Lifelong Learning) jest w centrum uwagi polityków odpowiedzialnych za funkcjonowanie rynku pracy jak również wszystkich interesariuszy procesów edukacyjnych. Europejskimi liderami w obszarach elastycznego i bezpiecznego rynku pracy jak również kształcenia przez całe życie są Dania i Finlandia. Polska w obu tych obszarach nie ma jeszcze zbyt dużych osiągnieć. Publikacja powstała w ramach projektu 8.1.3 – „PWP - Partnerstwo na rzecz promocji podnoszenia kwalifikacji zawodowych w województwie pomorskim”. Celem projektu jest „Wypracowanie i upowszechnienie nowych rozwiązań w zakresie promocji kształcenia ustawicznego i budowania nawyku kształcenia ustawicznego, w celu wzrostu adaptacyjności pracodawców i pracowników w województwie pomorskim, na bazie doświadczeń partnerów z Danii i Finlandii”. Zawartość tej publikacji ma przybliżyć czytelnikowi zasady praktycznej realizacji koncepcji uczenia się przez całe życie, wskazać słabe strony polskiego systemu edukacji i dobre rozwiązania, jakie stosowane są w Danii i Finlandii oraz w innych krajach Unii Europejskiej. Struktura publikacji przedstawia problematykę uczenia się przez całe życie, z uwypukleniem kształcenia ustawicznego i zawodowego, począwszy od istotności wiedzy i kapitału ludzkiego dla funkcjonowania rynku pracy, poprzez regulacje zawarte w dokumentach strategicznych Unii Europejskiej i Polski, ocenę polskiego systemu edukacji, problemy zaobserwowane na pomorskim rynku pracy, do rozwiązań związanych z realizacją polityki edukacyjnej stosowanych w Danii i Finlandii. Wskazano najistotniejsze czynniki wpływające na efektywność funkcjonowania systemu kształcenia i szkolenia zawodowego.
Authors
Additional information
- Category
- Publikacja monograficzna
- Type
- książka - monografia autorska /podręcznik o zasięgu krajowym
- Language
- polski
- Publication year
- 2015