Istnieje wiele środków technicznych i zabiegów organizacyjnych, które umożliwiają obniżenie kosztów energetycznych przejazdów transportem szynowym, a co za tym idzie mogących zwiększyć efektywność energetyczną całej gałęzi transportu. Do głównych rozwiązań technicznych należy zaliczyć stosowanie nowoczesnych silników indukcyjnych, prowadzenie rozruchu impulsowego, a także stosowanie zasobników umożliwiających gromadzenie energii pochodzącej z rekuperacji. Rozwiązaniami organizacyjnymi umożliwiającymi redukcję energochłonności są natomiast styl prowadzenia pojazdu („eco - driving”) oraz zarządzanie i sterowanie ruchem. Umożliwiają one bezpośrednie wykorzystywanie energii pochodzącej z rekuperacji na drodze pojazd – pojazd oraz redukcję liczby koniecznych cykli rozruchu i hamowania. Należy zaznaczyć, że zastosowanie pojedynczych rozwiązań ograniczających energochłonność może dać jedynie lokalną poprawę sytuacji. Ważne jest aby dążyć do łączenia środków technicznych z organizacyjnymi i wprowadzania ich w skali globalnej, co w połączeniu z nowoczesną infrastrukturą może przynieść znaczne korzyści dla całej gałęzi transportu szynowego. Efektywność energetyczna transportu szynowego, zwłaszcza w Polsce, ma jeszcze duży potencjał wzrostowy. Poprawa bilansu energetycznego w polskim transporcie szynowym jest ściśle związana z koniecznością modernizacji i budowy nowej infrastruktury oraz aktywnego stosowania omówionych rozwiązań techniczno – organizacyjnych. Ważne jest także ścisłe przestrzegania założeń organizacyjnych, ponieważ nawet najnowsze technologie nie zagwarantują zmniejszenia zużycia energii trakcyjnej jeżeli nie będą prawidłowo wykorzystywane.
Authors
Additional information
- Category
- Publikacja monograficzna
- Type
- rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku o zasięgu krajowym
- Language
- polski
- Publication year
- 2015