Technologie korzystające z telematyki transportu oferują narzędzia służące wzmocnieniu systemów transportowych w miastach poprzez racjonalizację wykorzystania istniejącej infrastruktury, zwiększenie jej niezawodności oraz oddziaływanie na zmiany zachowań transportowych mieszkańców przy jednoczesnej redukcji kosztów funkcjonowania transportu. Główną przyczyną stosowania inteligentnych systemów zarządzania transportem jest konieczność realizacji działań na rzecz ograniczenia negatywnych skutków rozwoju motoryzacji i wzrostu jakości usług przewozowych w warunkach zmiennego popytu transportowego. Władze miast Aglomeracji Trójmiejskiej zdecydowały się na pracę nad wdrożeniem Inteligentnych Systemów Transportu (ITS) w roku 2002, kiedy rozpoczęły się prace koncepcyjne nad aglomeracyjnym systemem TRISTAR. Po latach prac projekt uzyskał dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, co pozwoliło na podjęcie działań, które zakończą się wdrożeniem pierwszych etapów systemu TRISTAR do roku 2014. W artykule przedstawiono założenia do realizacji oraz strukturę funkcjonalną Systemu Informacji Parkingowej, który jest jednym z elementów realizowanego projektu. Systemy naprowadzania na wolne miejsca parkingowe funkcjonują od wielu lat w krajach, które wcześniej rozpoczęły wdrażanie zaawansowanych środków i metod zarządzania ruchem (przede wszystkim w Niemczech) a obecnie poza Trójmiastem powstają również w kilku dużych polskich miastach w ramach wdrażania dużych projektów z obszaru Inteligentnych Systemów Transportu, między innymi w Poznaniu, Wrocławiu i Bydgoszczy.
Authors
Additional information
- Category
- Publikacja w czasopiśmie
- Type
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Language
- polski
- Publication year
- 2013