Narastające zainteresowanie opinii publicznej sprawami żeglugi, wykorzystaniem dróg wodnych a także powszechne zapotrzebowanie na rekreację turystyczną na wodzie i w jej bezpośrednim sąsiedztwie skłoniło nas do przedstawienia propozycji stworzenia nowego produktu, który zapewniłby wykorzystanie gospodarcze istniejącej infrastruktury wodnej przy zapewnieniu wszystkich niezbędnych uwarunkowań ekologicznych z jednoczesnym zapewnieniem atrakcyjności turystyczno rekreacyjnej. Zwracamy uwagę na istotność odwrócenia priorytetów od przewozów masowych i energetyki będących dotychczasową podstawą uzasadnienia gospodarczego tej drogi wodnej poprzez właściwą komunikację społeczną i skierowania zainteresowania społecznego na Wisłę jako szlak turystyczny z zachowaniem wysokich standardów ekologicznych. Podstawowe założenia przedstawionej propozycji oraz formy jej realizacji, akceptowalne społecznie i mające duże poparcie wielu środowisk, obejmują: - zagospodarowanie tras rowerowych wzdłuż kanału poprzez wykonanie ścieżek rowerowych z możliwością wypożyczenia i zwrócenia roweru na trasie (co ok. 10 km, rowerki dziecięce również). Nawierzchnia utwardzona w taki sposób, aby można było uprawiać narciarstwo biegowe i rolkarstwo; - zorganizowanie houseboatingu (w systemie rozwiniętym w Wielkiej Brytanii); - budowę i organizację systemu przystani wyposażonych w infrastrukturę tak aby można było wypożyczyć łódź do houseboatingu lub łódź motorową do turystyki wodnej i zostawić ją w określonych punktach na trasie; - budowę stanowisk cumowniczych dla domów pływających skonstruowanych na pontonach, jako domów letniskowych, które w ramach potrzeb można by przestawiać pchaczami tam gdzie turyści w danym terminie by je zarezerwowali; - przygotowanie w określonych miejscach odpowiednich stanowisk dla wędkarzy, (np. zadaszone pomosty). W pracy za pomocą tablicy analizy SWOT przedstawiono atuty i szanse, zagrożenia oraz słabe strony możliwości realizacji przedstawionych propozycji, jako jednolitego i kompletnego produktu turystyczno-rekreacyjnego nowego wykorzystania drogi wodnej Górnej Wisły.
Authors
- dr hab. inż. Adam Bolt link open in new tab ,
- mgr inż. Wojciech Bosak,
- dr inż. Emilia Miszewska link open in new tab
Additional information
- Category
- Aktywność konferencyjna
- Type
- publikacja w wydawnictwie zbiorowym recenzowanym (także w materiałach konferencyjnych)
- Language
- polski
- Publication year
- 2016