Artykuł opisuje badania odbiorowe zrealizowane na nowo wybudowanym dwutorowym moście kolejowym nad rzeką Martwa Wisła w ciągu linii 226 do Portu Gdańsk. Jest to, aktualnie w swojej klasie, obiekt o największej rozpiętości przęsła w Polsce (Lt = 124 m). Układ nośny, zaprojektowany na obciążenie k+2, tworzą trzy łuki bezprzegubowe ze ściągiem z podwieszoną do nich za pomocą cięgien ortotropową konstrukcją pomostu. Podczas badań statycznych wykorzystano balast złożony z zestawu 6 lokomotyw o masie od 116 do 120 t, realizując 6 schematów ustawienia. Zakres badań obejmował pomiar przemieszczeń pomostu i łuków, odkształceń/naprężeń pomostu, pomiar siły w wybranych wieszakach oraz osiadanie podpór. W próbach dynamicznych tabor kolejowy przemieszczał się po moście z prędkościami od 10 do 80 km/h. Rejestrowano zmianę w czasie (ewolucję) przemieszczeń, odkształceń/naprężeń i przyspieszeń w punktach pomiarowych zlokalizowanych na pomoście oraz na łukach. Testy zakończyły się wynikiem pozytywnym, legitymując przekazanie obiektu do eksploatacji w warunkach zgodnych z założeniami projektowymi.
Authors
- dr hab. inż. Mikołaj Miśkiewicz link open in new tab ,
- dr inż. Łukasz Pyrzowski link open in new tab ,
- prof. dr hab. inż. Jacek Chróścielewski link open in new tab ,
- prof. dr hab. inż. Krzysztof Wilde link open in new tab ,
- mgr inż. Jerzy Kałuża,
- mgr inż. Łukasz Filar,
- dr inż. Marek Wazowski,
- mgr inż. Mariusz Sobczyk
Additional information
- Category
- Publikacja w czasopiśmie
- Type
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Language
- polski
- Publication year
- 2016