Zdarzenia spowodowane wypadnięciem pojazdu z trasy stanowią 20 – 30 % ogółu zdarzeń niebezpiecznych na drogach. Najczęściej występującymi przeszkodami i niebezpiecznymi obiektami przy drodze, w które uderza wypadający z niej pojazd są: bariery na autostradach i drogach ekspresowych oraz drzewa, słupy i znaki drogowe na innych szlakach. Do opracowania metody projektowania, tj. doboru lokalizacji i rodzaju urządzeń bezpieczeństwa ruchu, potrzebne są badania poligonowe i symulacyjne funkcjonowania tych urządzeń w chwili uderzenia pojazdu. W pracy przedstawione zostały przykłady zastosowania badań numerycznych do symulacji pracy układu bariera drogowa i konstrukcja wsporcza znaku drogowego w przypadku uderzenia w nie autobusu.
Authors
- prof. dr hab. inż. Krzysztof Wilde link open in new tab ,
- dr hab. inż. Kazimierz Jamroz link open in new tab ,
- dr inż. Dawid Bruski link open in new tab ,
- dr inż. Stanisław Burzyński link open in new tab ,
- prof. dr hab. inż. Jacek Chróścielewski link open in new tab ,
- prof. dr hab. inż. Wojciech Witkowski link open in new tab
Additional information
- DOI
- Digital Object Identifier link open in new tab 10.7862/rb.2016.54
- Category
- Publikacja w czasopiśmie
- Type
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Language
- polski
- Publication year
- 2016