Artykuł jest próbą refleksji nad rolą filozofii w obecnym systemie kształcenia uniwersyteckiego. Analizowana jest sytuacja filozofii (czy też szerzej: humanistyki) w neoliberalnym systemie kształcenia, poddanym presji czynników rynkowych oraz biurokratycznych. Autor jest zdania, że myślenie filozoficzne pełni doniosłą funkcję społeczną i polityczną, tym samym kształtując postawę rozważnego krytycyzmu i otwartości, pluralizmu. Niezbywalność i niezastępowalność filozofii w europejskim modelu kształcenia nie znaczy, że nie należy dokonać autokrytyki i pracowac nad zmianą społecznego odbioru filozofii. Zdaniem autora artykułu głównym obszarem w którym należy dokonać niezbędnych korekt jest obszar dydaktyki. Wstępnym propozycjom zmian w sposobie nauczania filozofii poświęcona jest końcowa część tekstu.
Authors
Additional information
- Category
- Publikacja monograficzna
- Type
- rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku o zasięgu krajowym
- Language
- polski
- Publication year
- 2016