W rozdziale opisano metodę wzmocnienia uszkodzonej belki prefabrykowanej typu T. Dźwigar wiaduktu drogowego został uderzony przez wozidło, co spowodowało jego zarysowanie i ubytki. Zaproponowano naprawę poprzez dobetonowanie dodatkowej belki. W procesie budowy belki zastosowano balastowanie płytami betonowymi w celu wciągnięcia nowego dźwigara do przenoszenia obciążeń od ciężaru własnego obiektu. Przewidziano połączenie starego betonu z nowym za pomocą kołkowania, prętów poprzecznych oraz przez przyczepność. Iniekcję rys oraz ubytków wywołanych uderzeniem przeprowadzono pod obciążeniem balastem, aby doprowadzić do ich zamknięcia w czasie normalnej eksploatacji. Wykonano szereg analiz MES w celu określenia wielkości balastu i efektów wzmocnienia. W analizie uwzględniono fazy budowy obiektu oraz dalsze efekty reologiczne. W trakcie realizacji naprawy dokonano pomiarów przemieszczeń i odkształceń belki w celu weryfikacji poprawności przeprowadzonych obliczeń oraz pracy konstrukcji.
Authors
Additional information
- Category
- Publikacja monograficzna
- Type
- rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku o zasięgu krajowym
- Language
- polski
- Publication year
- 2017