Publications Repository - Gdańsk University of Technology

Page settings

polski
Publications Repository
Gdańsk University of Technology

Treść strony

Diagnostyka łożysk silnika indukcyjnego z wykorzystaniem analizy prądu silnika metodą potrójnej kowariancji.

Przedmiotem niniejszej rozprawy doktorskiej jest opracowanie nowej metody diagnostyki łożysk w silniku indukcyjnym opartej na pomiarach i analizie prądu zasilającego silnik. Ze względu na ciągłe doskonalenie i rozwój badao w kierunku metod prądowych, za pomocą których możliwa byłaby diagnostyka całego silnika, temat ten jest cały czas otwarty i jak najbardziej aktualny. Rozdział pierwszy zawiera wprowadzenie w zagadnienia będące przedmiotem rozprawy oraz argumenty uzasadniające wybór tematyki diagnostyki łożysk w silnikach indukcyjnych. W rozdziale drugim przedstawiony został cel, zakres oraz teza pracy. W rozdziale trzecim niniejszej pracy omówione zostały kwestie związane z budową łożysk, przedstawiono klasyfikację typów uszkodzeo a także wyróżniono i porównano wybrane metody diagnostyki łożysk. Przeprowadzono krytyczną ocenę najczęściej wykorzystywanych w diagnostyce metod, między innymi metod wibracyjnych, analizy widma prądu stojana, metody opartej o pomiar mocy chwilowej oraz analizę strumienia pola magnetycznego. Autor pracy zaproponował nową metodę diagnostyki eliminującą m.in. koniecznośd montażu czujników bezpośrednio na silniku. Jedną z głównych zalet nowej metody jest niezależnośd wyniku od amplitudy składowej podstawowej prądu, co gwarantuje normalizacja potrójnej kowariancji. Rezultaty badao są natomiast zależne między innymi od rodzaju zmienności amplitudy i fazy wybranych składowych. Rozdział czwarty niniejszej pracy dotyczy statystyki wyższych rzędów. Zawiera częśd teoretyczną, w której przedstawione zostały pojęcia bispektrum oraz znormalizowanej potrójnej kowariancji (NTC), a także częśd aplikacyjną, obejmującą badania symulacyjne z wykorzystaniem NTC. Na podstawie przeprowadzonych symulacji potwierdzono, że NTC z powodzeniem nadaje się do wykrywania nieliniowych zmian w sygnale. W rozdziale piątym rozprawy przedstawiono badania eksperymentalne przeprowadzone przez autora. Opisane zostało stanowisko badawcze, omówiono wykorzystany algorytm przetwarzania sygnału, opisana została procedura wyboru komponentów oraz zaprezentowano wyniki badao. Koocowa częśd rozdziału piątego wskazuje kierunki dalszych badao z wykorzystaniem prezentowanej metody. Ostatni, szósty rozdział zawiera podsumowanie przeprowadzonych badao, krytyczną analizę wyników na podstawie wykonanych wykresów oraz wnioski koocowe.

Authors

Additional information

Category
Doktoraty, rozprawy habilitacyjne, nostryfikacje
Type
praca doktorska pracowników zatrudnionych w PG oraz studentów studium doktoranckiego
Language
polski
Publication year
2017

Source: MOSTWiedzy.pl - publication "Diagnostyka łożysk silnika indukcyjnego z wykorzystaniem analizy prądu silnika metodą potrójnej kowariancji." link open in new tab

Portal MOST Wiedzy link open in new tab