Ogromną rolę w funkcjonowaniu relacji pomiędzy biblioteką naukową, a środowiskiem akademickim ma czynnik ludzki. Biblioteka jako miejsce gromadzenia i udostępniania zasobów wiedzy, sytuuje bibliotekarza w pozycji niejako pośrednika i przewodnika po tychże zasobach. Pracownicy bibliotek akademickich, w tym bibliotekarze dziedzinowi, muszą sprostać wyzwaniom jakie niesie za sobą szybki rozwój wiedzy, narzędzi i technologii. Wynikające z postępu technologicznego, zmieniające się potrzeby czytelników wymuszają na bibliotekarzach zmianę roli jaką odgrywają oni w systemie edukacji akademickiej. W prezentacji przedstawiono spostrzeżenia pracowników Sekcji Obsługi Czytelnika Biblioteki Politechniki Gdańskiej, dotyczące relacji bibliotekarz – czytelnik. Opisano przykłady pracy z użytkownikiem na wydziałach Mechanicznym, Elektrotechniki i Automatyki, Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki, Chemicznym oraz Fizyki Technicznej i Matematyki Stosowanej. Zwrócono uwagę na konieczność pogłębiania przez bibliotekarza wiedzy dziedzinowej, która pozwala na efektywny dobór literatury, prowadzenie szkoleń w zakresie korzystania z naukowych i branżowych baz danych i innych źródeł informacji. Położono akcent na istotne elementy kształtowania przepływu i dostępności wiedzy poprzez ścisłą współpracę z kadrą naukowodydaktyczną uczelni oraz odpowiednią klasyfikację księgozbioru w dobie wolnego dostępu do półek.
Authors
Additional information
- Category
- Aktywność konferencyjna
- Type
- publikacja w wydawnictwie zbiorowym recenzowanym (także w materiałach konferencyjnych)
- Language
- polski
- Publication year
- 2018