Artykuł prezentuje dwa modele przedsiębiorczości: tradycyjny (kauzalny) i efektuacyjny. Zgodnie z modelem kauzalnym najważniejszymi czynnikami sukcesu firmy jest strategiczne planowanie i konkurencyjność. W modelu efektuacyjnym znaczenie mają posiadane przez przedsiębiorcę zasoby, elastyczne reagowanie na szanse pojawiające się w otoczeniu i budowanie relacji biznesowych z otoczeniem. Celem artykułu jest ocena efektuacyjności mentalnego modelu przedsiębiorczości, czyli ocena czy i w jakim stopniu model mentalny przedsiębiorczości prezentowany przez badanych studentów jest koherentny z efektuacyjnym modelem przedsiębiorczości. Model efektuacyjny jest stosunkowo rzadko wykorzystywany w polskiej literaturze, co podkreśla wartość realizowanego celu. W przeprowadzonych badaniach nacisk położono na cztery elementy modelu mentalnego przedsiębiorczości: opracowanie strategii, wykorzystanie zasobów, postawy wobec ryzyka i wobec pozostałych uczestników rynku. Wykorzystano 39-itemowy kwestionariusz, w którym proszono studentów o ocenę, jak bardzo dane stwierdzenia odnoszą się do efektywnego przedsięwzięcia biznesowego. Wyniki wskazują, że modele mentalne studentów odpowiadają założeniom modelu tradycyjnego. Jedynie w odniesieniu do planowania strategii integrują one elementy obu modeli. Modele mentalne mężczyzn w odniesieniu do strategii firmy są bardziej efektuacyjne niż kobiet. Kobiety bardziej efektuacyjnie myślą o budowaniu relacji biznesowych. Wyniki badań posłużyły do opracowania rekomendacji dla kształtowania efektuacyjnych postaw przedsiębiorczych studentów, szczególnie w zakresie koopetycji, traktowania ryzyka jako hamulca bezpieczeństwa i koncentrowania się na posiadanych zasobach.
Authors
Additional information
- DOI
- Digital Object Identifier link open in new tab 10.24917/20833296.152.4
- Category
- Publikacja w czasopiśmie
- Type
- artykuły w czasopismach
- Language
- polski
- Publication year
- 2019