Artykuł podejmuje problematykę systemu wynagradzania nauczycieli w Polsce. W pierwszej części przedstawiono oświatę jako zadanie publiczne polskich gmin, powiatów i województw oraz miast na prawach powiatu, które wypełniają zadania zarówno gmin, jak i powiatów. W kolejnej części omówiono kryteria (zwłaszcza dotyczące nauczycieli) podziału części oświatowej subwencji ogólnej z budżetu państwa pomiędzy jednostki samorządu terytorialnego. Następnie opisano zasady naliczania wynagrodzeń nauczycieli. W części empirycznej artykułu przedstawiono strukturę i dynamikę wydatków oświatowych na wynagrodzenia w latach 2004–2020 oraz porównano ich wysokość z oświatową częścią subwencji. Następnie analizowana jest różnica między minimalnym i średnim wynagrodzeniem nauczycieli. Ostatnia część to studium przypadku pokazujące wpływ wynagrodzeń nauczycieli na wydatki w budżecie Lublina.
Authors
- dr hab. inż. Alicja Sekuła link open in new tab ,
- dr Joanna Nucińska,
Additional information
- DOI
- Digital Object Identifier link open in new tab 10.31268/studiabas.2022.12
- Category
- Publikacja w czasopiśmie
- Type
- artykuły w czasopismach
- Language
- polski
- Publication year
- 2022