Artykuł jest zawiera refleksji na temat edukacji architektów w Polsce w zakresie zrównoważonego rozwoju i zagadnień proekologicznych. Analizując program studiów oraz sposób nauczania na wydziałach architektury w Polsce, zauważyć można niedosyt treści programowych związanych z całościowym podejściem do tej problematyki. Brak też wypracowanych, powszechnych wzorców takiego podejścia w praktyce architektonicznych pracowni projektowych. Wiedzy w tym zakresie brak także architektom-urzędnikom opracowującym dokumenty planistyczne, współdecydującym o nowych inwestycjach i przekształceniach zabudowy istniejącej. Celem artykułu jest prezentacja założeń programowych studiów podyplomowych "Architektura proekologiczna" prowadzonych na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej. Pierwsza edycja studiów uzyskała znaczne dofinansowanie Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku, który m.in. dzięki doświadczeniu budowy swojej nowej siedziby jako budynku energoaktywnego o wysokich standardach środowiskowych – docenił jak złożonym procesem jest projektowanie takich obiektów i jak wielu nowych kompetencji wymaga od architektów. Dofinansowanie pierwszej edycji studiów podyplomowych pozwoliło na staranne przygotowanie programu i pozyskanie kadry wykładowców z różnych ośrodków z Polski i zagranicy. W artykule zaprezentowano program studiów oraz podsumowano dotychczasowe efekty kształcenia.
Authors
Additional information
- Category
- Publikacja w czasopiśmie
- Type
- artykuły w czasopismach
- Language
- polski
- Publication year
- 2022