W artykule omówiono problematykę obliczania współczynnika dynamicznego poprzecznicy końcowej klasycznego mostu kratowego z jezdnią otwartą. Zwrócono uwagę na możliwość obliczenia współczynnika dynamicznego w zależności od źródła naprężeń. Przykład obliczeniowy wykazał 30% redukcję wartości naprężeń od ruchomych obciążeń w SGN przy nierównomiernym współczynniku dynamicznym. Obliczenia numeryczne i badania terenowe przeprowadzono z wykorzystaniem czujników tensometrycznych. Walidację numerycznego modelu MES przeprowadzono poprzez porównanie obliczeń dynamicznych dla pociągu testowego z wynikami pomiarów. W badaniach terenowych rozpatrywanego mostu uzyskano znacznie niższe wartości współczynników przewyższenia dynamicznego niż te, które podyktował normowy współczynnik dynamiczny. Przeprowadzono również obliczenia numeryczne przy użyciu pociągów HSLM i Real Trains w celu zidentyfikowania współczynnika wzmocnienia dynamicznego.
Authors
Additional information
- Category
- Publikacja monograficzna
- Type
- rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku o zasięgu krajowym
- Language
- polski
- Publication year
- 2023