Artykuł omawia proces projektowania mostu łukowego nad rzeką Dunajec w ramach modernizacji linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. Autorzy przedstawiają szczegółowe analizy koncepcyjne i statyczno-wytrzymałościowe, które doprowadziły do wyboru konstrukcji łukowej z siatkowym układem wieszaków (network arch) zamiast kratownicy. Decyzja ta umożliwiła optymalizację zużycia materiałów oraz zwiększenie walorów estetycznych mostu. Przeprowadzono kompleksowe analizy MES dotyczące nośności, rozkładu wieszaków, stateczności łuku i dynamiki przęsła, które pozwoliły na spełnienie normowych wymagań dotyczących mostów kolejowych. Ostateczny projekt przewiduje sprężony pomost betonowy, który zapewnia większą sztywność poprzeczną. Po przeprowadzeniu zaawansowanych analiz dynamicznych, stwierdzono brak efektów rezonansu między przęsłem a wieszakami, co gwarantuje bezpieczeństwo i komfort użytkowania konstrukcji. Projekt mostu jest obecnie realizowany, a jego oddanie do użytku planowane jest na 2025 rok.
Authors
- dr inż. Przemysław Kalitowski link open in new tab ,
- dr hab. inż. Krzysztof Żółtowski link open in new tab ,
- Nikodem Górski,
- Mariusz Łucki,
- Michał Stalmirski
Additional information
- Category
- Publikacja w czasopiśmie
- Type
- artykuły w czasopismach
- Language
- polski
- Publication year
- 2024