Rozwój technik komputerowych w ostatnich latach, wpłynął na zmiany w sposobie prowadzenia nawigacji na współczesnym statku floty handlowej. Dysponując doświadczeniami związanymi z zatonięciem promu ''Estonia'', pod pokładem którego życie utraciły 852 osoby (95 ciał odnaleziono, 757 uznano za zaginione) oraz innych jednostek morskich, opracowano Konwencję STCW-95 nakładającą na oficerów nawigacyjnych i personel pokładowy, obowiązek przyswajania i odświeżania prawideł morskich na kursach ponawianych w regularnych odstępach czasu. Jednak wprowadzone w 1995 roku przepisy nie wyeliminowały katastrof i wypadków do jakich dochodzi na morzu. Bezpieczeństwo życia na morzu nie zależy tylko od jakości zainstalowanej aparatury, ale jak wskazuje praktyka od wiedzy i umiejętności nawigatorów. Statystyki wypadków do jakich dochodzi na morzu potwierdzają, że czynnik ludzki jest jedną z ich głównych przyczyn. Udział błędów ludzkich będących przyczyną powstania katastrof wynosi około 80%. Mając na uwadze obecny stan wyposażenia mostków nawigacyjnych oraz statystyki wypadków morskich, opracowana została koncepcja hybrydowego ewolucyjno-rozmytego systemu sterowania statkiem o nazwie PFC (Path Finder and Controller for Ship).
Authors
- Andrzej Łebkowski,
- Roman Smierzchalski
Additional information
- Category
- Aktywność konferencyjna
- Type
- publikacja w wydawnictwie zbiorowym recenzowanym (także w materiałach konferencyjnych)
- Language
- polski
- Publication year
- 2003