10.10.2004 miała miejsce awaria konstrukcji wiaduktu drogowego nad torami kolejowymi w ciągu ul. Braci Lewoniewskich w Gdańsku. Jest to stalowa konstrukcja łukowa z podwieszoną jezdnią, na blachach nieckowych i wydzielonym ściągiem. Mechanizm awarii polegał na odspojeniu się ściągu od konstrukcji jezdni na skutek korozji łączników. W wyniku utraty połączenia z konstrukcją podwieszenia, ściąg jako cięgno o długości odpowiadającej rozpiętości wiaduktu (54m) doznał naturalnego ugięcia o maksymalnej strzałce 0,7m. Deformacje te spowodowały naruszenie kolejowej trakcji elektrycznej i w konsekwencji jej wyłączenie. Dodatkowo zaniżona skrajnia pod mostem uniemożliwiała przejazd taboru. Awaria nie stanowiła bezpośredniego zagrożenia dla konstrukcji wiaduktu, jednak spowodowała dużą dezorganizację ruchu w układzie komunikacyjnym Trójmiasta i kraju. Opisane w referacie wydarzenie powinno być ostrzeżeniem dla administracji lokalnych, które często nie zdają sobie sprawy ze skutków komunikacyjnych awarii nawet najmniejszej budowli inżynierski.
Authors
- prof. dr hab. inż. Jacek Chróścielewski link open in new tab ,
- dr hab. inż. Krzysztof Żółtowski link open in new tab ,
- mgr inż. Andrzej Kozakiewicz link open in new tab ,
- dr hab. inż. Mikołaj Miśkiewicz link open in new tab ,
- dr inż. Marek Szafrański link open in new tab ,
- Piotr Żółtowski link open in new tab
Additional information
- Category
- Aktywność konferencyjna
- Type
- publikacja w wydawnictwie zbiorowym recenzowanym (także w materiałach konferencyjnych)
- Language
- polski
- Publication year
- 2005