W referacie przedstawiono dane statystyczne dotyczące rozlewów ropy surowej oraz opis katastrof tankowców w latach 1999-2003. Zlekceważenie problemów poprawnej eksploatacji wielokrotnie kończy się tragicznie. Z tych powodów wypełniony ropą grecki tankowiec ''Amaragos'' czy też maltańska ''Erika'' złamały się na pół i poszły na dno. Przykładów takich jest więcej. W referacie przedstawiono analizę przyczyn rozlewów olejowych według International Tankers Owner Pollution Federation. Jedną z ważniejszych przyczyn zanieczyszczeń wód ropą naftową, szczególnie w przypadku dużych rozlewów olejowych, są uszkodzenia kadłuba. Dotyczy to głównie dużych tankowców z pojedynczym kadłubem. Uszkodzenia te powstają najczęściej na wskutek korozji lub/i zmęczenia materiału. W zakończeniu opisano dwie bardzo poważne katastrofy tankowców ''Erika'' i ''Prestige'', które przyczyniły się do największych rozlewów ropy surowej w latach 1999-2003.
Authors
- dr hab. inż. Henryk Bugłacki link open in new tab ,
- Paulina Gande-Milewska
Additional information
- Category
- Aktywność konferencyjna
- Type
- publikacja w wydawnictwie zbiorowym recenzowanym (także w materiałach konferencyjnych)
- Language
- angielski
- Publication year
- 2005