Współczesny statek morski oprócz funkcji transportowej spełnia funkcję zakładu pracy oraz miejsca zamieszkania i wypoczynku dla załogi oraz hotelu dla pasażerów. Na statkach towarowych coraz większy nacisk kładziony jest na racjonalne wykorzystanie przestrzeni tak, aby uzyskać optymalne proporcje pomiędzy przestrzenią ładunkową (zarobkową) a przestrzenią dla załogi i pasażerów.Celem pracy była analiza dotychczasowych osiągnięć w dziedzinie architektury statków, ocena stopnia niezbędnego udziału architekta w procesie projektowania i budowy, zmian układu funkcjonalnego pomieszczeń oraz estetycznego kształtowania form zewnętrznych statków morskich towarowych i pasażerskich.Zakres pracy obejmuje analizę badań zachodzących w kształtowaniu zewnętrznych form statków oraz rozplanowania pomieszczeń przeznaczonych dla załogi i pasażerów na tle nowych tendencji i kierunków rozwoju techniki okrętowej od czasu powstania dyscypliny naukowej ''architektura okrętów'' do czasów współczesnych.W pracy dokonano:- systematyki współczesnych statków morskich ze względu na przeznaczenie,- systematyki pomieszczeń na współczesnych statkach morskich,- analizy wpływu napędu na sylwetę oraz rozplanowanie pomieszczeń,- analizy uwarunkowań projektowych środowiska człowieka na statku w zakresie ergonomii, ładu estetycznego oraz bezpieczeństwa użytkowania przez załogę i pasażerów.Konieczność podjęcia powyższych studiów wynikła z zapotrzebowania na jednostki pływające ''nowej generacji'' oraz potrzeby wymiany dotychczasowych środków transportu morskiego towarowego i pasażerskiego, którym kończy się okres życia technicznego.
Authors
Additional information
- Category
- Doktoraty, rozprawy habilitacyjne, nostryfikacje
- Type
- praca doktorska pracowników zatrudnionych w PG oraz studentów studium doktoranckiego
- Language
- polski
- Publication year
- 2006