Istotnym wyznacznikiem atrakcyjności miejsca jest dostępność, zdeterminowana przez skalę podażowej polityki transportowej oraz wielkość wskaźnika motoryzacji. Samochód, jako dobro powszechnie dostępne, wpłyną na zmianę zachowań społecznych mieszkańców oraz na percepcję, kształt i funkcjonowanie przestrzeni miejskich. Z jednej strony integruje tkankę miejską, a z drugiej okupując wolne przestrzenie, nie uwzględniając żadnych wyższych potrzeb, ograniczając przestrzeń życiową dezintegruje życie społeczne mieszkańców. Uciekając przed uciążliwymi skutkami kongestii ludzie chowają się w pasażach handlowych, gdzie komercyjna atmosfera nie sprzyja kształtowaniu właściwych relacji społecznych. Rewitalizacja przestrzeni publicznej ma na celu podniesienie jej atrakcyjności, ożywianie i uatrakcyjnianie, tak abyśmy czuli i poruszali się w niej chętne, przyjemnie, bezpiecznie i przede wszystkim się z nią utożsamiali. Priorytetowym zadaniem, pierwszym krokiem w kierunku odzyskania ośrodka życia społecznego jest uwolnienie przestrzeni publicznych od ekspansyjnej polityki parkingowej. Odzyskaniu przestrzeni publicznych dla jej prawowitych użytkowników sprzyjają wszelkie działania ograniczające liczbę używanych samochodów: rozwój komunikacji zbiorowej, wdrażanie systemu P&R, rozbudowa sieci ścieżek rowerowych połączona z promocją jazdy na rowerze, restrykcyjna polityka parkingowa. Do realizacji zamierzonego celu konieczna jest zmiana zachowań transportowych mieszkańców, którą osiągnąć można za pomocą narzędzi administracyjnych, prawnych, finansowych oraz szeroko rozumianej promocji i edukacji ekologicznej.
Autorzy
Informacje dodatkowe
- Kategoria
- Aktywność konferencyjna
- Typ
- publikacja w wydawnictwie zbiorowym recenzowanym (także w materiałach konferencyjnych)
- Język
- angielski
- Rok wydania
- 2007
Źródło danych: MOSTWiedzy.pl - publikacja "Influence of transport policy on shape and function of public space" link otwiera się w nowej karcie