Układ mechaniczny przeniesienia napędu jest stosowany w większości elektrycznych układów napędowych. Właściwości przekładni mechanicznej powodują występowanie drgań moemntu w układzie. Analiza tych drgań, mierzonych np. za pomoca akcelerometrów, umozliwia detekcję uszkodzeń przekładni. Z uwiagi na trudności pomiatrowe dąży się jednak do eleminacji układów pomiarowych drgań przez zastąpienie ich metodami obliczeniowymi. Znając chwilowe wartości drgań możliwe jest ich skompensowanie przez odpowiednie sterowaniem silnikiem elektrycznym. W artykule przedstawiono metodę bezczujnikowegej detekcji oscylacji momentu wywołanych działaniem zębatej przekładni mechanicznej. Przedstawiona metoda może być wykorzystana zarówno do detekcji uszkodzeń przekładni jak i ich kompensacji przez zmodyfikowanie sygnałów sterujących silnikiem. W artykule przedstawiono wyniki badań symulacyjnych i eksperymentalnych. Eksperymenty przeprowadzono dla laboratoryjnego układu z silnikiem klatkowym o mocy 10kW oraz dla przemysłowego napędu trakcyjnego pociagu szybkiego o mocy 1.2MW.
Autorzy
Informacje dodatkowe
- Kategoria
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Język
- polski
- Rok wydania
- 2008