Praca opisuje rozważania na temat możliwości tłumienia drgań spalinowego silnika czterosuwowego. Do modelowania wykorzystano zasady dynamiki układów wielomasowych. Przedstawiono krótki opis wspomnianego sposobu modelowani. Zbudowano model numeryczny silnika. Model poddano analizie numerycznej. Podczas analizy dynamiki układu skoncentrowano się na elementach tłumiących drgania, obecnych w zawieszeniu silnika oraz na analizie wpływu wartości współczynnika tłumienia tych elementów na ilość energii rozpraszanej w układzie zawieszenia. Ruch modelu wymuszany jest ruchem elementów wewnętrznych, napędzanych wałem obracającym się ze stałą prędkością. Dla zadanej prędkości ruchu wirnika wyznaczono parametry ruchu ustalonego całego układu. Przeprowadzono serię obliczeń wybranych parametrów silnika oraz dla zmiennych wartości prędkości obrotu wału. Przedstawiono zależność amplitudy drgań i rozpraszanej energii od prędkości obrotu silnika. Wykazano, że obecność tłumieni jest niezbędna z uwagi na konieczność przechodzenia przez prędkości rezonansowe. Jej obecność prowadzi jednak do znacznego rozpraszania energii przy większych prędkościach obrotowych wału. Niedogodność tą można wyeliminować, gdy własności tłumiące pojawią się jedynie dla amplitud drgań większych od zadanej wartości granicznej (współczynnik tłumienia zależny od pozycji). Potwierdzono to wynikami obliczeń zaprezentowanymi w pracy.
Autorzy
Informacje dodatkowe
- Kategoria
- Publikacja monograficzna
- Typ
- rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku w języku o zasięgu międzynarodowym
- Język
- angielski
- Rok wydania
- 2008