Celem pracy jest przedstawienie głównych charakterystyk modeli zarządzania przedsiębiorstw amerykańskich, azjatyckich i europejskich. Podjęto także próbę zdefiniowania modelu globalnego zarządzania.Rozważania oparto na czterech zasadniczych częściach. W pierwszej przedstawiono znaczenie różnic kulturowych dla prowadzania działalności w skali międzynarodowej. Druga część opisuje pod-stawowe wyznaczniki zarządzania w firmach amerykańskich, azjatyckich i europejskich. Prezentując model azjatycki skupiono się przede wszystkim na przedstawieniu specyfiki zarządzania japońskiego. Krótko scharakteryzowano zarządzanie w firmach chińskich. Wątpliwości rodzą się w związku z analizą modelu europejskiego. Duża różnorodność kulturowa państw europejskich nasuwa pytanie, czy możliwe jest stworzenie jednolitego wzorca sposobu zarządzania firmą europejską? Próba odpowiedzi na postawione pytanie zawarta jest w punkcie 2 pracy. Wskazano na cechy wspólne w podejściu menedżerów europejskich do kwestii prowadzenia biznesu oraz rozbieżności, wynikające z kultur narodowych. W dalszej części rozważań zdefiniowano pojęcie przedsiębiorstwa globalnego oraz wskazano na główne atrybuty zarządzania globalnego. Czy przedsiębiorstwa odzwierciedlają specyfikę narodowych modeli zarządzania, czy też modelu globalnego? W ostatniej części pracy zawarto podsumowanie rozważań.
Autorzy
Informacje dodatkowe
- Kategoria
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Język
- polski
- Rok wydania
- 2008