W artykule przedstawiono zagadnienie dotyczące diagnostyki łożysk z wykorzystaniem metody badawczej, opartej na pomiarze i analizie iloczynu wartości chwilowych prądu stojana i napięcia zasilającego silnika indukcyjnego. Do analizy przyjęto model zjawisk zachodzących w silniku, polegający na tym, iż odkształcenia prądu i napięcia są skutkiem nieregularności momentu obciążenia silnika, które powodowane są zmiennym momentem oporowym od uszkodzonego łożyska. Odkształcenia mają postać dodatkowych harmonicznych widma, pojawiających się wskutek modulacji przebiegów sygnałami o częstotliwościach charakterystycznych dla danego typu uszkodzenia. Ponadto w widmie mocy chwilowej w sposób jawny występuje składowa o częstotliwości charakterystycznej dla określonego typu uszkodzenia. Obecność tej składowej pozwoli na łatwiejszą identyfikację typu uszkodzenia łożyska niż korzystanie ze składowych, zmodulowanych częstotliwością charakterystyczną dla danego typu uszkodzenia. W artykule przedstawione zostały również wyniki badań modelu matematycznego silnika indukcyjnego oraz rezultaty badań eksperymentalnych silników indukcyjnych z symulowanymi uszkodzeniami łożysk. Planowane są dalsze prace, związane z dokładniejszym określeniem zależności pomiędzy składowymi w widmie mocy chwilowej a uszkodzeniami łożyska.
Autorzy
Informacje dodatkowe
- Kategoria
- Publikacja monograficzna
- Typ
- rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku o zasięgu krajowym
- Język
- polski
- Rok wydania
- 2009
Źródło danych: MOSTWiedzy.pl - publikacja "Wpływ uszkodzeń łożysk na mocą chwilową pobieraną przez silnik indukcyjny" link otwiera się w nowej karcie