W pracy zwrócono uwagę na uwarunkowania związane z zastosowaniem technik pomiarów satelitarnych GPS w pomiarach inwentaryzacyjnych linii kolejowych. Wskazano na konieczność nawiązania współpracy pomiędzy specjalistami z dziedziny pomiarów satelitarnych i środowiskiem kolejowym. Może to spowodować radykalną poprawę w zakresie poziomu utrzymania kształtu geometrycznego torów, gdzie występująca obecnie sytuacja budzi poważne zastrzeżenia. Zastosowanie na szeroką skalę ciągłych pomiarów satelitarnych sprawi, że stosowane dotąd tradycyjne metody regulacji osi toru stracą rację bytu. Przedstawiono program badań, których realizacja umożliwi wdrożenie techniki satelitarnej do projektowania, budowy i utrzymania układów geometrycznych toru. Pokazano przykład oceny dokładności pomiarów satelitarnych, w którym zastosowano transformację układu współrzędnych oraz analizę częstotliwościową sygnału w celu odtworzenia istniejącego kształtu toru i określenia błędu pomiarowego. Wszystko wskazuje na to, że uzyskanie w przyszłości dokładności na poziomie pojedynczych milimetrów jest całkowicie realne.
Autorzy
Informacje dodatkowe
- Kategoria
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Język
- polski
- Rok wydania
- 2010