Intensywny rozwój przemysłu motoryzacyjnego szczególnie widoczny w przeciągu ostatnich kilkudziesięciu lat w krajach silnie rozwijających się na całym świecie, w tym również w Polsce generuje powstawanie coraz większej ilości poeksploatacyjnych opon samochodowych. Statystyki podają, że co roku w Polsce przybywa ok. 259 tys. ton poużytkowych opon samochodowych, w tym, ok. 16 tys. ton jest poddawane bieżnikowaniu, ok. 53 tys. ton recyklingowi materiałowemu, a ok. 190 tys. ton recyklingowi energetycznemu. Materiały gumowe stanowią bardzo duże obciążenie dla globalnego ekosystemu, co wynika z ich bardzo długiego czasu naturalnego rozkładu. Możliwość zastosowania recyklatu gumowego otrzymanego w wyniku recyklingu materiałowego poeksploatacyjnych opon samochodowych w kompozytach poliuretanowo-gumowych wulkanizowanych siarką stanowi doskonałą alternatywę zagospodarowania tych uciążliwych odpadów. W prezentacji przedstawiono wyniki badań uzyskane przy zastosowaniu skaningowej mikroskopii elektronowej (SEM), transmisyjnej mikroskopii elektronowej (TEM) oraz mikroskopii optycznej (MO) kompozytów poliestrouretanowo-gumowych wulkanizowanych siarką o różnej zawartości recyklatu gumowego uzyskanego z poużytkowych opon samochodowych.
Autorzy
Informacje dodatkowe
- Kategoria
- Aktywność konferencyjna
- Typ
- publikacja w wydawnictwie zbiorowym recenzowanym (także w materiałach konferencyjnych)
- Język
- polski
- Rok wydania
- 2011